Tijdens een ontmoeting, bespreking of interview heeft u maar weinig tijd om een potentiële klant, investeerder of journalist te overtuigen van uw boodschap. Hoe kunt u in enkele zinnen toch een prikkelend en krachtig verhaal vertellen? Een goede elevator pitch biedt uitkomst, maar hoe stelt u zo’n mini-presentatie samen?
Tip 1: Een goed begin is het halve werk
Met een goede openingszin maakt u uw gesprekspartner nieuwsgierig naar wat u nog meer te vertellen heeft. Stel een vraag, gebruik een quote of maak een statement.
Tip 2: Verplaats u in de ander…
Nu u de aandacht van uw gesprekspartner vast heeft vertelt u uw verhaal uit zijn of haar oogpunt. Wat vindt hij of zij interessant? Wanneer u zich inleeft in de ander heeft uw verhaal meer effect dan wanneer u het vanuit uzelf vertelt.
Tip 3: … maar blijf uzelf
Een elevator pitch is geen verkooppraatje. Laat een overdreven toon en superlatieven als super, fantastisch, geweldig of verschrikkelijk achterwege en blijf uzelf.
Tip 4: Zorg voor een ‘rond’ verhaal
In de openingszin zorgt u dat u de kern aankaart. De interesse is gewekt. Vervolgens geeft u feiten en uitleg. Tot slot schetst u het perspectief en trekt u een conclusie die weer aansluit op uw openingszin. Het verhaal is dan rond, geen speld tussen te krijgen.
Tip 5: Kort maar krachtig
Over de lengte van de perfecte elevator pitch bestaat geen overeenstemming: “zolang als de lift er over doet”. Feit blijft dat een elevator pitch kort en krachtig is. In ongeveer 7 zinnen van normale lengte moet kunnen!
Tip 6: Oefening baart kunst
Ga voor de spiegel staan, vraag vriend of collega, of maak een video-selfie. Hoe dan ook: oefening baart kunst. Oefen uw elevator pitch en perfectioneer ‘m waar nodig. Zorg dat u uw pitch zó goed kent dat u deze op elk moment soepel kunt overbrengen. Zo staat u nooit met uw mond vol tanden.
Hulp nodig bij het maken van een goede elevator pitch? Onze adviseurs helpen u graag! Neem contact met ons op.